Natalie Czech
Portfolio von Natalie Czech
Ausstellungen mit Kadel Willborn:
2017 Kadel Willborn, Düsseldorf invited by Karin Guenther, Hamburg
2015 My Vocabulary Did This To Me
2015
2014
2012 Olaf Quantius // upstairs: Natalie Czech
1976 in Neuss geboren, lebt
und arbeitet in Berlin

zwischen 2000 und 2005 Studium an der
Kunstakademie Düsseldorf

Stipendien:
2014
Villa Romana-Preis
2013
Residenz-Stipendium, Les Ateliers des Arques
2012
Ellen Auerbach scholarship for Photography, Akademie der Künste Berlin
2011
Kunstfonds Katalogförderung für ausstellungsunabhängige Projekte
2010
Alfried Krupp von Bohlen und Halbach Stipendum für "Zeitgenössische Fotografie"
2008
Förderpreis für junge Kunst des Landes NRW
Förderpreis Bildende Kunst der Stadt Düsseldorf
2007
Peter Mertes Stipendium, Bonner Kunstverein
Arbeitsstipendium Stiftung Kunstfonds e.V.
Else-Heiliger Fond, Arbeitsstipendium
2006
Kunstpreis Berlin - Förderpreis Bildende Kunst der Akademie der Künste
2005
Arbeitsstipendium der Kunststiftung NRW


Institutional Collections:
Museum of Modern Art, New York, US
Fotomuseum Winterthur, CH
Pinakothek der Moderne München, DE
Sammlung Falckenberg, DE
Rubell Family Collection, Miami, US
Kunst aus NRW, DE
Sammlung zeitgenössischer Kunst der Bundesrepublik Deutschland, DE
Museum Abteiberg Mönchengladbach, DE
Musée de l’Elysee, Lausanne, CH
Lafayette Anticipation, Fondation d’entreprise Galerie Lafayette, Paris, FR
Einzelausstellungen
2017 Capitain Petzel, Berlin, DE
Heidelberger Kunstverein, DE
2016 "One can't have it both ways and both ways is the only way I want it.", CRAC Alsace - Centre Rhénan d'Art Contemporain, Altkirch, FR
GB Agency, Paris, FR
2015 "My Vocabulary Did This To Me", Kadel Willborn, Düsseldorf, DE
2014 "Today I wrote nothing", Philara, Düsseldorf, DE
"Il Pleut", Palais de Tokyo, Paris, FR
2013 Galerie Capitain Petzel, Berlin, DE
Kunstverein Hamburg, DE
Kunstverein Braunschweig, DE
2012 Dorothea und Rudolf Zwirner, Berlin, DE
"Methodical Inquiries" invited by Övül Durmusoglu and Adnan Yildiz, Polistar, Istanbul, TR
Upstairs, Galerie Kadel Willborn, Karlsruhe, DE
"I have nothing to say. Only to show." invited by Clara Meister, Ludlow 38, New York, US
"Et moi aussi je suis peintre oder Why I am not a painter", NKV Nassauischer Kunstverein, Wiesbaden, DE
2011 "A Small Bouquet", Kunstverein für die Rheinlande und Westfalen / Project space, Düsseldorf, DE
"Hidden Poems", Kunstverein Langenhagen, DE
"A Small Bouquet" invited by Valerie Chartrain, Uqbar, Berlin, DE
Galerie Catherine Bastide / Project room, Brussels - "Hidden Poems", BE
2010 "Je n'ai rien à dire. Seulement à montrer.", Galerie Katharina Bittel, Hamburg, DE
2009 Kunst aus NRW / Ehemalige Reichsabtei Kornelimünster, Aachen, DE
2008 "without words would", Peter Mertes Stipendium, Bonner Kunstverein, Bonn, DE
"Time and Timing", Galerie Katharina Bittel, Hamburg, DE
2007 "an And and and" invited by Julia Moritz, Büro DC, Köln, DE
2006 La Filature, Mulhouse, Frankreich, FR
Studio Kunsthalle Darmstadt, DE
Gruppenausstellungen
2017 "Zwischen den Zeilen. Kunst in Briefen von Niki de Saint Phalle bis Joseph Beuys", Sprengel Museum, Hannover, DE
"Art and Alphabet", Kunsthalle Hamburg, DE
"Du Verbe a la Communication - La collection de Josée et Marc Gensollen", Musée d'art contemporain de Nîmes, FR
"Flowers are Documents. Arrangement I and II (Composition / Support / Circulation / Ritual / Storytelling / Time)", ar/ge Kunst, Bolzano, IT
"STORIES IN YOUR MIND", Villa Merkel, Esslingen, DE
"You Are Looking At Something That Never Occurred", Zabludowicz Collection, London, UK
"Mehr als nur Worte [Über das Poetische]", Kunsthalle Wien, AT
2016 "The Present Order", Galerie für Zeitgenössische Kunst, Leipzig, DE
"...und eine welt noch", Kunsthaus Hamburg, DE
"Sighs Trapped by Liars - Language in Art", Künstlerhaus Graz, AT
2015 "sagen und zeigen", Kunstverein Bamberg, DE
"From a Poem to the Sunset", Daimler Contemporary Berlin, DE
"Words to be looked at again", Kunstverein Leipzig, DE
"I have always imagined that Paradise will be a kind of library", Friends with Books: Art Book Fair Berlin, Hamburger Bahnhof - Museum für Gegenwart Berlin, DE
"Reloaded - Konkrete Tendenzen heute", Weserburg - Museum für moderne Kunst, Bremen, DE
"Ordne und finde mit", Philara, Düsseldorf, DE
"Eugen Gomringer &", Bielefelder Kunstverein, DE
"Selbstjustiz durch Fehleinkäufe - Neuerwerbungen der Sammlung Falckenberg 2011-2014", Deichtorhallen Hamburg - Sammlung Falckenberg, DE
"No Man's Land", Rubell Family Collection, Miami, Florida, US
"Ocean of Images: New Photography 2015", MoMA, New York, US
"48 Drawings", Spike Berlin, DE
"More Konzeption Conception Now", Museum Morsbroich, Leverkusen, DE
"Unendliche Bibliothek", Gebert Stiftung für Kultur, Alte Fabrik, Rapperswil, CH
"A Perfect Match", Pinakothek der Moderne, München, DE
2014 "Salon Distingué - Hausrat in guter Gesellschaft", Museum Langmatt, Baden, CH
"Bielefeld Contemporary. Zeitgenössische Kunst aus Bielefelder Privatsammlungen", Bielefelder Kunstverein, DE
"Music Palace: The Power of Music Seen by Visual Artists", Boghossian Foundation, Brussels, BE
"Wiederholen", Westfälischer Kunstverein, Münster, DE
"Kunstpreis der Böttcherstraße", Kunsthalle Bremen, DE
"New Ways of Doing Nothing", Kunsthalle Wien, AT
"Der Leone Have Sept Cabeças", Crac Alsace, Altkirch, FR
"Tentura and Antitentura", FKSE Studio for the Association of Young Artists, Budapest, HU
"Conceptual and Applied III: Surfaces and Pattern", Daimler Art Collection, Berlin, DE
"RE:COLLECT", Kunstpalais Erlangen, DE
"Skeptical Thoughts on Love", Künstlerhaus Stuttgart, DE
Villa Romana, Florenz, IT
2013 "Die Wörter in den vier Ecken", Krobath, Berlin
Labor Gallery, Mexico City, curated by Kenneth Goldsmith, MX
„Eine Handvoll Erde aus dem Paradies“, Museum Morsbroich, Leverkusen, DE
„Letters and Words“, Galerie Katharina Bittel, DE
"L’image dans le tapis", Les Ateliers des Arques, FR
"The Shadow Knows", CLEARING, Brussels, BE
„Pro Choice“, Kunsthalle Fribourg, Fribourg, CH
"XOXO & Josh Kline", Night Gallery, Los Angeles, US
"The Feverish Library (continued)", Capitain Petzel, Berlin, DE
"The Writing is on the Wall", Jonathan Viner, London, UK
2012 "Aneignung" curated by Petra Noll, Fotogalerie Wien, Wien, AU
"The weight of living", MOT International, London, UK
"Differenza e ripetizione" curated by Gigiotto Del Vecchio, Galleria Lia Rumma, Naples, IT
"Robert Walser - Der Spaziergang", Galerie Zink, Berlin, DE
"Reflexion und Einfühlung / Reflection and Empathy" curated by Julia Höner, Kai 10 / Arthena Foundations, Düsseldorf, DE
"I'll explain you everythiinnngggg", Galerie Chert, Berlin, DE
"Made in Germany Zwei. Internationale Kunst in Deutschland", Sprengel Museum, Hannover, DE
2011 "Yeni Aya Cevaben/Responding to the New Moon/Antworten auf den Neumond: Prologue" curated by Övül Durmusoglu, Galerie Tanja Wagner, Berlin, DE
"Victory over the sun" (1913), curated by Eva Birkenstock, Nina Köller and Kerstin Stakemeier
"Unheimlich Vertraut - Bilder des Terrors / The Uncanny Familiar - Images of Terror" curated by Felix Hoffmann, C/O Berlin, DE
"Anfang gut. Alles gut. / Beginning good. All good.", Actualisations of the futurist opera, Kunsthaus Bregenz / KUB Arena, AU
"Change of Scene" (in collaboration with Alex Müller)Der Schacht, Frankfurt, DE
"Visions on Film" / ScreeningDeichtorhallen, Hamburg, DE
"Commercial Break", Venedig curated by Neville Wakefield and organized by Garage Center Moscow, RU
"FAX", co-organized by The Drawing Center and ICI, NYCarpenter Center for the Visual Arts, Cambridge, UK
2010 "Landschaft ohne Horizont / Landscape without horizon", curated by Bettina Paust, Museum Schloss Moyland, DE
Ellen Auerbach scholarship for Photography, Akademie der Künste Berlin, DE
"Amor Parvi oder Die Liebe zum Kleinen" curated by Oliver Tepel, Kunstverein Langenhagen,DE
Plat(t)form 10, Fotomuseum Winterthur, CH
"Ins Blickfeld gerückt" curated by Gaelle Baoucand and Francisca Würz, Institut francais, Berlin, DE
Ausstellungsprojekt, Galerien Katharina Bittel und Karin Guenther at "Reemtsma Haus", Hamburg, DE
"Milk Drop Coronet" / anlässlich des Steirischen Herbst curated by Reinhard Braun und Maren Lübbke-Tidow, Kunsthaus Graz / Camera Austria, Graz, AU
"Benefit of the doubt"/ "Le bénéfice du doute" curated by Aude Itting, Hôtel Fontfreyde, Clermont-Ferrand, FR
Der diskrete Charme des blinden Flecks" curated by Katja Schröder, Westfälischer Kunstverein, Münster, DE
2009 7x2, Strausberger Platz 19, Berlin, DE
"Körpermuster", Kunsthalle Mannheim, DE
"Grid & Line", Galerie Katharina Bittel, Hamburg, DE
"Hardly Anything", curated by Christine Nippe, Upstairs, Berlin, DE
"Zeigen. Eine Audiotour" curated by Karin Sander, Temporäre Kunsthalle Berlin, DE
2008 "A Sorry Kind of Wisdom", Perry Rubenstein Gallery, New York, US
Kunstraum Düsseldorf (together with Andreas Fischer), DE
"The Ubiquitous Image", curated by Lesley A. Martin, New York Photo Festival, New York, US
2007 "Nach dem Sputnik", KIT - Kunst im Tunnel, Düsseldorf, DE
- "Great Expectations / Große Erwartungen", curated by Anja Theobald und René Schmitt, Union Gallery, London, UK
"Surreal", Galerie Jette Rudolph, Berlin, DE
2006 "Stadtwerke", Kunsthalle Darmstadt, DE
"ReGeneration", Aperture Gallery, New York, US
"Arbeitsplätze", Kunstverein Heidelberg; Museum der Arbeit, Hamburg, DE
2005 Rencontres Internationales de la Photographie Arles, FR
"work places", Bundeskunsthalle, Bonn, DE
"ReGeneration - 50 Photographers of Tomorrow", Musée de l'Elysée, Lausanne, CH
"Regarding Düsseldorf", 701 e.V., Düsseldorf, DE
2002 "Andere Räume" *, curated by Yilmaz Dziewior, Kunstverein in Hamburg, DE
2001 "Neue Besen kehren gut", Städtische Galerie Wolfsburg, DE
"einparken", Neuer Aachener Kunstverein, Aachen, DE
Publikationen
Monographic Publications
2017
„to icon. poems. natalie czech“ catalogue published on the occasion of the exhibition to icon at Capitain Petzel, Berlin

2015
Flowers from Holland for Critics and Writers, Hg. / Ed.: Argobooks / Villa Romana.

2014
I cannot repeat what I hear. Hg / Ed.: Spector Books / Florian Waldvogel, Kunstverein in Hamburg, 140 pages, text contributions by Julien Bismuth and Kenneth Goldsmith.
Il pleut by Guillaume Apollinaire, Edition Atelier des Arques, Les Arques, Hg. / Ed.: Les Ateliers des Arques / Motto Books.

2013
Quick#8: Voyelles, Hg. /Ed.: Ourpress, Arno Auer

2012
I have nothing to say. Only to show. Hg. / Ed.: Spector Books, 100 pages, text contributions by: Vanessa Joan Müller, Dorothea Zwirner, Eckhard Schumacher.
Natalie Czech – Ludlow 38 Hg. / Ed.: Sternberg Press, 30 pages, text contributions by: Andrew Berardini and Barry Schwabsky.

2010
Today I Wrote Nothing, Hg. / Ed.: GwinZegal, Plouha
NATALIE, Hg. / Ed.: Blackpages, Wien.

2009
Time and Timing, Hg. / Ed.: Stadt Düsseldorf.

2008
without words would, Hg. / Ed.: Bonner Kunstverein / Christina Végh.

2006
Ahoj Ouroboros, Hg. / Ed.: Kunsthalle Darmstadt, Revolver Archiv für aktuelle Kunst, Frankfurt.


Selected Articles and Reviews in Magazines and Newspaper

2016
Asthoff, Jen: „Natalie Czech. CRAC Alsace“, Artforum, October 2016, p 283 f.
Desclaux, Vanessa: "Introducing Natalie Czech", Artpress, Issue #434, June 2016 , p. 52-54.
Rittenbach, Kari: "Natalie Czech: One can‘t have it both ways and both ways is the only way I want it", Artforum, May 2016, p. 175.
Schwabsky, Barry: "Point First, Shoot Later", The Nation, January 21, 2016.

2015
Cotter, Holland: "Roots of Conceptual Art, Caught by a Camera’s Eye", New York Times, December 4, 2014, p. C25.
Wolukau-Wanambwa, Stanley: "Ocean of Images at MoMA", Aperture Magazine, December 2015.
Hinrichsen, Jens: "Natalie Czech – Raum für Poesie", Monopol, Berlin Artweek, September 2015, p. 30-31.
Smolik, Noemi: "Natalie Czech. Galerie Kadel Willborn Düsseldorf", frieze d/e, No. 21, September - November 2015, p137-139.

2014
Sawyer, Drew: "Natalie Czech - Poems by Repetition", Aperture Magazne, Issue #217, Winter 2014 , p. 66 - 73.
Valinsky, Rachel: "Hidden poetry and repetition", Interview for BOMB Magazine, 2014.
Oberländer, Jan: "Natalie Czech", MEHR Berlin, Tagesspiegel, Oktober 25, 2014.
von Naso, Rüdiger: "Poetin mit Kamera", MADAME, November 2014, p. 90-93.
Thaddeus-Johns, Josie: "Natalie Czech - Capturing the Poetry of Synaesthesia", Sleek Nr. 41, Spring 2014, p. 203.
Asthoff, Jens: Natalie Czech - I cannot repeat what I hear (as part of "Galerienrundgang Berlin"), Camera Austria 125, p. 79-80.
R. Myers, Terry: "Letter from Berlin", Brooklyn Rail, February 2014
Gärtner, Barbara: "Natalie Czech - Zwischen den Zeilen", AD Architectural Digest, Februar 2014, 76-79.
Stakemeier, Kerstin: Natalie Czech, Art-Agenda, January 9, 2014.

2013
Perlson, Hili: "Natalie Czech‘s visual poetry of repetition" Sleek Magazine, December 11, 2013.
Scheder, Beate: "Natalie Czech - Das Prinzip Wiederholung", taz, 11. Dezember 2013
Berner, Irmsgard: "Natalie Czech in der Galerie Capitain Petzel", Berliner Zeitung, 10. Dezember 2013.
Büsing, Nicole & Klaas, Heiko: "Wohlan: Noch einmal! Natalie Czech und Nathan Hylden im Kunstverein Hamburg", Monopol-Magazin.de, 1. August 2013.
Lange, Christy: „Natalie Czech. Gefiltert und gedichtet“/ „Natalie Czech. Filling in the Blanks“, Frieze, no 11/2013, p 118-119.
Asthoff, Jens: Natalie Czech - „I cannot repeat what I hear“ Kunstforum International, Nr. 223, 300-302.
Petunia 5: "Natalie Czech", Mai 2013, 46-50.
Convolution Magazine 2: "Natalie Czech", p. 204-219.
Beaulieu, Derek: "Abstract / Concret #3 – Natalie Czech", Lemon Hound, April 17, 2013.
Helga Bittner: "Eine Fotokünstlerin mit Liebe zur Lyrik" Neuss Grevenbroicher Zeitung, 6. Februar 2013.
Asthoff, Jens: Natalie Czech: Home of Dorothea and Rudolf Zwirner, Artforum, January 2013, 221-222.

2012
Mehl, Isabel: "Assimilation, Relocation, Reflection. The Margins of Quotation", Kunstmagazin, Oktober 2012, 9-10.
Auto Magazin: Artist Contribution Nr. 22, September 2012, 39-43.
Rittenbach, Kari: "The Weight of Living" Critics’ Picks, Artforum.com, July 4, 2012.
Prizkau, Anna: "Untersucht mal schön" Frankfurter Allgemeine Zeitung, 14. Juni, 2012 35.
Asthoff, Jens: Natalie Czech - Bildlektüren / Schwabsky, Barry: Natalie Czech - A Lover’s Discourse in Camera Austria, Nr. 118 / June; 11-22.
Wiensowski, Ingeborg: Kunstschau “Made in Germany Zwei”, Spiegel Online, 5. Mai 2012.
Schultz, Charles: Natalie Czech – I have nothing to say. Only to show., Artseen, Brooklyn Rail, New York, May 2012.
Del Vecchio, Gigiotto: Hidden Poems. Interview with Natalie Czech, Mousse Magazine, Nr. 32 / February; 142-145.
Fischer, Katinka: Literarische Bilder, malerische Texte, Frankfurter Allgemeine Zeitung, 31. Januar .

2011
Kröner, Magdalena: Was bin ich?, Frankfurter Allgemeine Zeitung, 19. Dezember 2011.
Karpowski, Annika: Elixier statt Restrisiko, Artnet Magazin, 21. November 2011.
Afif, Saâdane / Chartrain, Valerie: Natalie Czech / Artists Favourites by Saâdane Afif, Spike Art, Nr. 30; 23-24.
Vrancken, Judith: Natalie Czech at Uqbar, Flash Art, October; 114.
Bellu, Matei: Künstlich geschichtet / KUB Arena Bregenz, Texte zur Kunst, September; 207.
Borowsky, Bettina Maria: Text wird Bild – Natalie Czech im Kunstverein Langenhagen, taz – die tageszeitung, 31. August 2011.
Corwin, Will: Natalie Czech at Katharina Bittel, Frieze Magazine, Nr. 138 / April; 141-142.

2010
Asthoff, Jens: Natalie Czech bei Katharina Bittel – Poesie aus der Buchstabensuppe, Artnet Magazin, 30. November 2010.
Bono, Melanie: Natalie Czech – What I wrote today, does it matter?, Künstler der Ausgabe, Art Value 6 – Positionen zum Wert der Kunst, April 2010; 2-22.

2009
Lorch, Catrin: Gebastelte Kunststübchen – Junge Kunst in den Statement Kojen der Art Basel und der entdeckungsreichen Parallelmesse Liste, Süddeutsche Zeitung, 13. Juni 2009.
Kobel, Stefan: Eröffnung der Liste und Art Unlimited Basel, Artnet Magazin, 9. Juni 2009.

2008
Meister, Helga: Monografie: Natalie Czech – An der Stelle des Werks, Kunstforum International, Nr. 192; 178-191.
Schönebeck, Gudrun: Mann ohne Eigenschaftswörter – Peter Mertes Stipendiaten Natalie Czech und Seb Koberstädt, General-Anzeiger, 01. Februar 2008.

2007
Rule, Alix: Natalie Czech, New York Arts Magazine, June 2007.
Honigman, Ana Finel: Natalie Czech – Daily Mirror, Art in America, Nr. 6.



Selected Group Exhibition Catalogues

Art and Alphabet, cataloque Hamburger Kunsthalle, Hrsg. Brigitte Kölle, S. 20 - 21, Hamburg 2017.

From A Poem To The Sunset, catalogue Daimler Art Collection, Berlin, 2015.

The New Concrete - Visual Poetry in the 21st Century, Hrsg: Vicoria Bean, Chris McCabe, Kenneth Goldsmith Hayward Publishing, 2015.

More Konzeption Conception Now, catalogue, Museum Morsbroich, Leverkusen, 2015.

Bielefeld Contemporary, Hrsg: Thomas Thiel, Bielefelder Kunstverein Kerber Verlag, 2014.

Kunstpreis der Böttcherstraße in Bremen, Kunsthalle Bremen, p. 43-54, 2014.

Anfang gut. Alles gut., Hrsg: Kunsthaus Bregenz / Eva Birkenstock, Nina Köller, Kerstin Stakemeier; Verlag der Buchhandlung, Walther König, Köln, 2013.

Compilation of Translation: One Year at Ludlow 38, Hrsg: Clara Meister, Sternberg Press, Berlin, 2012.

Made in Germany Zwei. Internationale Kunst in Deutschland Hrsg: Sprengel Museum Hannover, Kestnergesellschaft, Kunstverein Hannover, p. 68-71, text by Ute Stuffer, Verlag für moderne Kunst,
Nürnberg, 2012 .

Reflexion und Einfühlung / Reflection and Empathy
Hrsg: KAI 10 / Raum für Kunst, A conversation with Vanessa Joan Müller, p 40-51, Kerber Verlag, Bielefeld, 2012

Unheimlich Vertraut - Bilder des Terrors / The Uncanny Familiar - Images of Terror
Hrsg: Felix Hoffmann, C/O Berlin, Verlag der Buchhandlung Walther König, Köln, 2011

Landschaft ohne Horizont
Hrsg: Bettina Paust, Schloss Moyland, Texte von u.a. Bettina Paust, Alexandra Kolossa, Hubertus von Amelunxen, Verlag für moderne Kunst, Nürnberg 2010

Images Recalled
Hrsg: Esther Ruelfs und Tobias Berger, Kehrer Verlag Köln, 2009

Photo Art
Hrsg: Uta Grosenick / Thomas Seelig, Dumont Verlag Köln / Aperture New York, 2007

ReGeneration - 50 Photographers of Tomorrow
Hrsg. Musee de l'Elysee, Switzerland, Thames and Hudson, 2005

Andere Räume
Kunstverein in Hamburg mit einem Text von Yilmaz Dziewior, 2002, Revolver Archiv für aktuelle Kunst, Frankfurt, 2002














The software you are using to view this site does not support the XHTML 1.0 Transitional specification.
Please ignore the content beyond this writing.
The essential functioning of the site is not diminished through the use of older software.